Zihnin Yeniden Keşfi (Zihin Felsefesi)

Ne kadar çok bildiğimizi sanır ve kibirleniriz, bu modern kibirdir; bilimin evrensel ve güvenilir olduğundan da şüphe etmeyiz ancak bütün bunlara rağmen, zihin ve özellikle de bilinç söz konusu olduğu zaman, tipik bir şekilde karmaşa ve uzlaşmazlık yaşarız. Araştırma yöntemlerimizin meseleyi dayatmasına izin veriyoruz. Hâlbuki aksi olmalı. Arabasının anahtarlarını karanlık çalılıkta kaybedip ‘burada ışık daha iyi olduğu için diyerek, sokak lambaları altında arayan sarhoşlar gibi, bilinçli insan zihninin fiilen nasıl işlediğini düşünmeye çalışmak yerine, insan zihninin, hesaplama modellerimize ne denli benzediğini bulmaya çalışıyoruz.Bu düşünceleriyle Searle, günümüz insanlık bilgi düzeyinin, kadim zihin-beden ilişkisi probleminin, en azından bilincin tartışıldığı düzlemlerde doyurucu ve kesin bilgiye henüz ulaşamadığını açıkça ifade etmektedir. Yazar zihin felsefesi disiplininde önemli bir yeri olan bu eserinde, hem ‘maddeci hem de ‘dualist hâkim gelenekleri eleştirmekte ve onların teorilerini kendi teorileriyle bertaraf etmektedir. Bilinci merkezi bir zihinsel görüngü olarak düşündüğü için, kavramı kendi şartları içinde ciddi olarak inceleyerek, zihnin bir bilgisayar programı olduğunu kabul eden teoriyi ‘tabutuna son çiviyi çakmak istercesine hedef almaktadır. Ve yine zihnin yeniden keşfi umudunu meşrulaştırabilecek şekilde zihinsel görüngüleri inceleme yöntemlerini yeniden şekillendirecek bazı önerilerde bulunan yazar, zihnin yeniden keşfinin, basit veya yegâne bir yolunun olmadığını düşünür.

Ne kadar çok bildiğimizi sanır ve kibirleniriz, bu modern kibirdir; bilimin evrensel ve güvenilir olduğundan da şüphe etmeyiz ancak bütün bunlara rağmen, zihin ve özellikle de bilinç söz konusu olduğu zaman, tipik bir şekilde karmaşa ve uzlaşmazlık yaşarız. Araştırma yöntemlerimizin meseleyi dayatmasına izin veriyoruz. Hâlbuki aksi olmalı. Arabasının anahtarlarını karanlık çalılıkta kaybedip ‘burada ışık daha iyi olduğu için diyerek, sokak lambaları altında arayan sarhoşlar gibi, bilinçli insan zihninin fiilen nasıl işlediğini düşünmeye çalışmak yerine, insan zihninin, hesaplama modellerimize ne denli benzediğini bulmaya çalışıyoruz.Bu düşünceleriyle Searle, günümüz insanlık bilgi düzeyinin, kadim zihin-beden ilişkisi probleminin, en azından bilincin tartışıldığı düzlemlerde doyurucu ve kesin bilgiye henüz ulaşamadığını açıkça ifade etmektedir. Yazar zihin felsefesi disiplininde önemli bir yeri olan bu eserinde, hem ‘maddeci hem de ‘dualist hâkim gelenekleri eleştirmekte ve onların teorilerini kendi teorileriyle bertaraf etmektedir. Bilinci merkezi bir zihinsel görüngü olarak düşündüğü için, kavramı kendi şartları içinde ciddi olarak inceleyerek, zihnin bir bilgisayar programı olduğunu kabul eden teoriyi ‘tabutuna son çiviyi çakmak istercesine hedef almaktadır. Ve yine zihnin yeniden keşfi umudunu meşrulaştırabilecek şekilde zihinsel görüngüleri inceleme yöntemlerini yeniden şekillendirecek bazı önerilerde bulunan yazar, zihnin yeniden keşfinin, basit veya yegâne bir yolunun ... tümünü göster


Değerlendirmeler

değerlendirme
Filtrelere göre değerlendirme bulunamadı

Puan : hepsi | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Değerlendirme Zamanı: en yeni | en eski