Madde ve Mana (Rasyonalitenin Kökeni)

İnsan sıradan maddi cisimlerlerle karşılaştırıldığında ilk bakışta maddeye indirgenemez görünür. Çünkü bir yandan mana yaratma, diğer yandan öznel deneyim gibi özelliklere sahiptir. Bu da insanın doğa bilimi çerçevesinde ele alınamaz olduğunu düşünmemize yol açar. Öteden beri felsefenin en temel problemleri de buradan kaynaklanmıştır. Beden-zihin, ruh-madde, özne-nesne, idealizm-materyalizm tartışmalarının merkezinde bu temel problem vardır. Peki, "ne" olduğumuza ilişkin bu temel problem hem klasik metafiziğin perspektifini hem de çağdaş zihin felsefesinin tartışmalarını tek bir sorunsal çerçevesinde birleştirerek nasıl ele alınabilir?
Madde ve Mana'da bu tartışmayı üstleniyor Saffet Murat Tura. Bir yandan modern zihin felsefesinin beyin-anlam ve beyin-bilinç gibi problemlere önerdiği çözümleri sorguluyor, diğer yandan da Descartes'tan bu yana klasik metafiziğe hâkim olan etkileşimci ikilik probleminin ardındaki fenomenolojik yanılsamayı gösteriyor. Mananın maddi bir özellik olarak nasıl tanımlanabileceğini, doğadaki rasyonalitenin kökenlerinin ne olduğunu, toplumsal-dilsel anlamın doğadaki yeri ve dilsel hermeneutiğin natüralist hermeneutikle bağlantısı gibi sorunları çözüme kavuşturmak üzere diyalektik materyalist bir anlam teorisi, beden-zihin ikiliğini aşmaya yönelen bir Marksist metafizik geliştiriyor. Diyalektik materyalist doğa felsefesinin burada savunulan özgün sunumunun, içinde yaşadığımız çağın fizik ve biyoloji bilgileriyle çelişmeyen metafizik ufku olduğu tezini ileri sürüyor.
Klasik sistem felsefelerine artık ihtiyaç kalmadığı yolundaki yaygın kanaate karşı güçlü bir itiraz niteliğindeki bu çığır açıcı kitap, tam da böyle bir sistem kurma yönünde atılmış bir adım olarak okunmalı.

İnsan sıradan maddi cisimlerlerle karşılaştırıldığında ilk bakışta maddeye indirgenemez görünür. Çünkü bir yandan mana yaratma, diğer yandan öznel deneyim gibi özelliklere sahiptir. Bu da insanın doğa bilimi çerçevesinde ele alınamaz olduğunu düşünmemize yol açar. Öteden beri felsefenin en temel problemleri de buradan kaynaklanmıştır. Beden-zihin, ruh-madde, özne-nesne, idealizm-materyalizm tartışmalarının merkezinde bu temel problem vardır. Peki, "ne" olduğumuza ilişkin bu temel problem hem klasik metafiziğin perspektifini hem de çağdaş zihin felsefesinin tartışmalarını tek bir sorunsal çerçevesinde birleştirerek nasıl ele alınabilir?
Madde ve Mana'da bu tartışmayı üstleniyor Saffet Murat Tura. Bir yandan modern zihin felsefesinin beyin-anlam ve beyin-bilinç gibi problemlere önerdiği çözümleri sorguluyor, diğer yandan da Descartes'tan bu yana klasik metafiziğe hâkim olan etkileşimci ikilik probleminin ardındaki fenomenolojik yanılsamayı gösteriyor. Mananın maddi bir özellik olarak nasıl tanımlanabileceğini, doğadaki rasyonalitenin kökenlerinin ne olduğunu, toplumsal-dilsel anlamın doğadaki yeri ve dilsel hermeneutiğin natüralist hermeneutikle bağlantısı gibi sorunları çözüme kavuşturmak üzere diyalektik materyalist bir anlam teorisi, beden-zihin ikiliğini aşmaya yönelen bir Marksist metafizik geliştiriyor. Diyalektik materyalist doğa felsefesinin burada savunulan özgün sunumunun, içinde yaşadığımız çağın fizik ve biyoloji bilgileriyle çelişmeyen metafizi... tümünü göster


Değerlendirmeler

değerlendirme
10 puan

Zannımca bu topraklardan çıkıp çıkabilecek en üst düzey metindir. Bilimsel felsefenin mümkün olduğu, mananın maddeden çıkarsanabileceği ve öznenin bir yanılgı olduğu üzerine biçimlenen kitapta yazarın kitabın sonunda vardığı sonuçları özetlediği kısımlar hem kitap hakkında bilgi verici hem de okuma isteği açısından kışkırtıcı olacaktır.

1. Doğa (evren) öznesiz süreçtir.
2. Doğanın yorumla ( natüralist hermeneutikle) anlaşılabilir bir manası vardır.
3. Mana maddi bir özelliktir.
4. Maksat, öznelerin veya zihinlerin değil, öznesiz doğa süreçleri sonunda örgütlenmiş maddi oluşumların maddi özelliğidir.
5. Maksadına uygun olma anlamında rasyonalite, örgütlenmiş maddi oluşumların, maddi olmayan bir aklı gerektirmeyen nesnel özelliğidir.
6. Mana, örgütlenmiş maddi oluşumların parçalarıyla bütünü arasındaki rasyonel ilişkilerdir.
7. Nesnel normativite vardır.
8. Dilsel anlam natüralist mananın bir durumudur.
9. Dilsel hermeneutik natüralist hermeneutiğin bir durumudur.
10. Maddi olmayan zihin yoktur.
11. Deneyimleyen-ben yoktur.
12. Deneyimleyen-ben merkezli bir fenomenoloji karşısına merkezsiz bir fenomenoloji konabilir.
13. Fenomenolojik deneyimler doğa bilimi nesnesi olarak açıklanabilir doğa olaylarıdır. ("açıklama uçurumu yoktur")
14. Özne yanılsamasının doğabilimiyle uyuşan açıklaması vardır.
15. Özne yoktur: insan bir doğa olayıdır.


Baskı Bilgileri

392 sayfa
2011 tarihinde, Metis Yayınevi tarafından yayınlandı


Dil
Türkiye Türkçesi

Benzer Kitaplar

Şu An Okuyanlar

Şu anda kimse okumuyor.

Okumuşlar

Sarı Helikopter serserikus Hicabi Kaynak
3 kişi

Okumak İsteyenler

tsavena Auryn
2 kişi

Takas Verenler

Takas veren bulunamadı.
Puan : hepsi | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Değerlendirme Zamanı: en yeni | en eski