Gargantua

16. yüzyılın önde gelen hümanistlerinden olan François Rabelais'nin felsefesini en iyi yansıtan örnek, Gargantua'nın sonunda anlatılan Thélème Manastırıdır. Manastırın girişinde yer alan Fay ce que voudras (Gönlünün dilediğini yap) yazısı dönemin keşişlik kurumunun karşıtı olan bir yapılanmanın dayandığı temel ilkeyi vurgular. Yapıta ütopyacı öğeleri kazandıran bu bölümde kadın ve erkeklerin idealize edilmiş birlikteliği anlatılır. Aslında bu evrensel parodi romanıyla Rabelais, asalak keşişlere, din sömürücüsü yüksek rütbeli papazlara, savaş çıkaran papalara karşı çıkarak yeni hümanizmanın öğretisini, yeni bir felsefi ve ahlaki bakış açısını sergiler.

******

Gargantua'nın aramıza ne kadar eski bir soydan geldiğini görmek için sizi Pantagruel'in yüce hayat hikayesine yollarım. Orada uzun boylu öğrenirsiniz devlerin dünyamıza nasıl geldiğini ve Pantagruel'in babası Gargantua'nın onların özbeöz evladı olarak nasıl doğduğunu; gerçi bu öyle bir konudur ki ne kadar tekrarlansa, siz beyzadelerin o kadar hoşlarına gider, Platon'un Philebos ve Gorgia'sından bilirsiniz, Horatius da der ki, kimi konular, herhalde bunlar gibileri, ne kadar sık söylenirse, o kadar tatları artar öyledir ama şimdilik bunları anlatmadan geçmemi hoş görün...

******

16. yüzyılın önde gelen hümanistlerinden olan François Rabelais'nin felsefesini en iyi yansıtan örnek, Gargantua'nın sonunda anlatılan Thélème Manastırıdır. Manastırın girişinde yer alan Fay ce que voudras (Gönlünün dilediğini yap) yazısı dönemin keşişlik kurumunun karşıtı olan bir yapılanmanın dayandığı temel ilkeyi vurgular. Yapıta ütopyacı öğeleri kazandıran bu bölümde kadın ve erkeklerin idealize edilmiş birlikteliği anlatılır. Aslında bu evrensel parodi romanıyla Rabelais, asalak keşişlere, din sömürücüsü yüksek rütbeli papazlara, savaş çıkaran papalara karşı çıkarak yeni hümanizmanın öğretisini, yeni bir felsefi ve ahlaki bakış açısını sergiler.

******

Gargantua'nın aramıza ne kadar eski bir soydan geldiğini görmek için sizi Pantagruel'in yüce hayat hikayesine yollarım. Orada uzun boylu öğrenirsiniz devlerin dünyamıza nasıl geldiğini ve Pantagruel'in babası Gargantua'nın onların özbeöz evladı olarak nasıl doğduğunu; gerçi bu öyle bir konudur ki ne kadar tekrarlansa, siz beyzadelerin o kadar hoşlarına gider, Platon'un Philebos ve Gorgia'sından bilirsiniz, Horatius da der ki, kimi konular, herhalde bunlar gibileri, ne kadar sık söylenirse, o kadar tatları artar öyledir ama şimdilik bunları anlatmadan geçmemi hoş görün...

******


Değerlendirmeler

değerlendirme
2 kişiden, 2 kişi bu değerlendirmeyi beğenmiş
5 puan

bu kitabı okuyan okur dostlar
atın içinizden her türlü kuşkuyu
okurken de irkilmeyin sakın
ne kötülük var içinde ne muzurluk
doğrusu güldürmeden başka da
bir hüner bulamayacaksınız pek
başka yola gidemiyor gönlüm
sizleri dertler içinde görürken
gülen kitap yeğdir ağlayan kitaptan
gülmektir çünkü insanı insan eden
Diyerek başlar.Bolca skatolojiye yer vermiş.Sembolik anlatım ile fransız halkı aşağılanmış.Şarabı çok seven bir dev olan Gargantua'nın doğumu,eğitimi,savaşları ve kurduğu tapınak anlatılmıştır.Dipnotlar yüzünden konsantrasyonunuz bozulabilir.
(Abartıldığı kadar olmasa da) güzel bir taşlama örneği.

7 yıl, 8 ay önce
1 kişiden, 1 kişi bu değerlendirmeyi beğenmiş
9 puan

Kitaplıkta bulunması gereken müthiş bir eleştiri ve yergi kitabı:))Gülerek severek okudum

4 yıl, 4 ay önce
0 kişiden, 0 kişi bu değerlendirmeyi beğenmiş
8 puan

rabelais (16.yy); hümanist, doktor, aydın kişi, taşlamanın rönesans temsilcisi.

gargantua; theleme tekkesinin, kapısında "istediğini yap" yazan erkekli kadınlı bilgi ve erdem yuvasının kurucusu dev, iyi eğitimli bir entellektüel kişi.

ve kitap: göndermelerle dolu, bazen sarkastik bazen didaktik bir masal. zamanının ötesinde çünkü yerdiği kurumlar bugün de ayakta, her ne kadar değişim yaşasalar da bugün de bir otorite olarak öylece duruyor.

çeviri: turkiye is bankasi kultur yayinlarindan, sabahattin eyuboglu,azra erhat ve vedat gunyol'un nefis çevirisiyle çıkmış kitap.dip notlar kimine yorucu gelse de bence gayet yerinde. kitabın arkasında değil aynı sayfada verilmesi bence de doğru bir okuma sağlıyor.

ve son olarak yazarın da önsözde söylediği gibi "okuyucu romandan ne çıkarmak istiyorsa çıkarmakta serbesttir."

1 yıl, 2 ay önce


Baskı Bilgileri

Karton Cilt, 256 sayfa
Şubat2010 tarihinde, Say tarafından yayınlandı


ISBN
9789754688610
Dil
Türkiye Türkçesi

Diğer baskılar


Etiketler: felsefe, çağdaş roman

Benzer Kitaplar

Şu An Okuyanlar

Sable
1 kişi

Okumuşlar

seretan Mervekoroglu sacredblame kbaytar Hawkstone mlk hammamizade tetriscubugu oznurgormus Leandros POENARYUS berangl sekizincikıtasakini kacakcapulsuz mavi061 eowynthir leuhrall lucy Junior5f eyuptumen elfossy haremis ozicim Nurtaş Zuhalay kermitbeju ironmarvin Reyyan Kopelya stavrogin MonikaMonika bilalante misterred direnmaral MerveBagci abramelintac placeboday Tawannanna ördekgagalıplatipus
53 kişi

Okumak İsteyenler

BDragomir gül ekmen prog_obs0 Trillian ulsdnztmky bombyx__mori beyzaaa çikolatalıkahkaha inci16 aredhel CalypsoH Ulrich dilsizmütercim Aranel Beatnikyan feniks
15 kişi

Takas Verenler

Birsen öztürk
1 kişi
Puan : hepsi | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Değerlendirme Zamanı: en yeni | en eski