Yazılar 4 (1936) Alman Faşizmi ve Irkçılığı

Yazılar, Nazım Hikmetin çok yönlü yazar kişiliğini farklı bir boyutta sunuyor: Orhan Selim imzalı Akşam yazılarında İstanbulun bugün bile diriliğini koruyan temel sorunlarını irdelerken kendi adıyla ve çeşitli takma adlarla ırkçılığın tarihçesinden çağının sanatına, kültürüne, dış politikasına ve kendi serüvenli yaşamına geniş bir yelpazeden dünyayı kuşatıyor...Nazım Hikmet Külliyatının düşün damarı... TADIMLIKYine Bay MistikBabıâli Caddesinde bazı kelimelerin kullanılması kıyamet koparıyor. Ezcümle Kokain, Mistik, Nuvel Literer, Kandit, Fransız Ateşhaç teşkilatı reisi Larokun adı, avantürye, avanturacı, dalkavuk, Yunus Emrenin pabuçları, fırıldak, ve bilhassa Mistik kelimelerini kullanmak ateşle oynamak gibi bir şey oldu.Eğer bu kelimelerden herhangi birini kullanacak olsanız, biraz daha ileri gidip mesela, kokainle Larok ve fırıldak sözlerini bir araya getirseniz hemen üstatlardan biri, ana avrat söverek haykırıyor : --- Vay! Beni kastetmiş yine! Vay! Ödlek! Vay hayasız! Açıktan açığa adımı yazacak yerde ima ve kinaye ile lakabımı söylemiş! Vay mahalle çocuğu vay!Şaşarsınız! Kokain, Larok ve Fırıldak sözlerini niçin ille bunlar benim diye yalnız o kendi üstüne alınıyor? Bu vasıfları ondan başka taşıyan yok mu?Fakat bu suallere cevap bulmadan başka bir üstat daha çıkar ortaya ve o da dert yanmaya başlar : --- Yalnız, kokain, Larok, fırıldak dememiş, mistik de demiş. Bu sözleri onun için değil, benim için yazmış.Yine şaşarsınız. Fakat artık bu şaşmanızın içinde bir memnuniyet gizlidir. Çünkü ulaşmak istediğiniz hedefe ulaşmışsınızdır.Artık sizin için dört beş kelimenizin nasıl hepsine birden dokunduğunu dinlemek bir zevktir. İşte konuşuyorlar : --- Bu sözleri benim için yazdı. Fakat benden korktuğu için adımı söyleyemiyor.--- Hayır, senin için değil, benim için yazdı. Senden korkmaz, benden korkar.--- Hayır, hayır, ikiniz için de değil! Benim için. İş ortada, sizin için olsaydı kokain, fırıldak demez, sade mistik derdi. Hem o benden hepinizden çok korkar. Adımı bile ağzına alamaz!Hedefinize nasıl ulaştığınızı görüyorsunuz ya! Çünkü siz, şundan yahut bundan korktuğunuz için değil, sadece onlardan hiçbirini teker teker kastetmeyip topunu birden baltalamak istediğinizden dolayı, tek bir isim yazacak yerde hepsini birden gösteren sosyal bir enmüzeci ifade etmek emeliyle bu işi yapmış, bu kelimeleri sıralamışsınızdır. Maksadınız bir ferde taş atmak değil, bütün bir sürüyü bir tip biçimde toplayıp teşhir etmektir.Hani bir ördek hikâyesi vardır. Herifin birine ördek lakabı takmışlar. Bir gün kahvede o şehre yeni gelmiş olan bir yolcu : --- Bugün yağmur yağacak! demiş!..Ördek bu, Yağmur yağacak sözünü duyunca : --- Polis! Polis! diye bağırmaya başlamış. Bu adam yağmur yağacak, yağmur yağınca göl olacak, gölde ördek yüzecek, diye ima ve kinaye yoluyla beni tahkir etti! Gelin! Yetişin! Şu terbiyesizi tevkif edin!..Bizim buralarda da ördek bir tane olsaydı, yağmur sözünü etmeye ihtiyaç kalmazdı. Doğrudan doğruya Ördek! derdiniz. Fakat yalnız yağmurdan değil, mesela kuyruk, yeşil baş sözlerinden de işkillenen bir sürü ördek olunca ne yapmalı?Yapılacak iş gayet basittir. Yağmuru, suyu, kuyruğu, yeşil başı bütün bu sözleri kullanırsınız. Ve onlara dersiniz ki : --- Ey ördek üstatlar! Sözüm birinize değil, topunuza birdendir. Sizinle teker teker kavga etmek merhalesi aşılmıştır artık. Beyza şişelerinizi, Yunus Emrenizin pabuçlarını, Nuvel Litereri ve Larokun altın üstüne işlemeli ölü kafasını, yamak ve yardağınızı toplayıp, eğer isterseniz Polis! diye de vak! vak! eylemekte devam ederek çıkın karşıma!Fakat bilin ki, şimdilik, hiçbiriniz teker teker, adınızla sanınızla yoksunuz benim için. Benim için topunuzu birleştiren bir tek BAY MİSTİK tipi var. Hodri meydan, Bay Mistik!..[Orhan Selim / Akşam, 5.6.1936]Ezcümle : başka şeyler arasında; İma : dolaylı olarak anlatma; Kinaye : üstü örtülü, dokunaklı söz; Lakap : takılmış ad; Enmüzec : örnek; İfade : anlatma; Tahkir : aşağılama; Merhale : aşama; Beyza : çok ak, kokain.

Yazılar, Nazım Hikmetin çok yönlü yazar kişiliğini farklı bir boyutta sunuyor: Orhan Selim imzalı Akşam yazılarında İstanbulun bugün bile diriliğini koruyan temel sorunlarını irdelerken kendi adıyla ve çeşitli takma adlarla ırkçılığın tarihçesinden çağının sanatına, kültürüne, dış politikasına ve kendi serüvenli yaşamına geniş bir yelpazeden dünyayı kuşatıyor...Nazım Hikmet Külliyatının düşün damarı... TADIMLIKYine Bay MistikBabıâli Caddesinde bazı kelimelerin kullanılması kıyamet koparıyor. Ezcümle Kokain, Mistik, Nuvel Literer, Kandit, Fransız Ateşhaç teşkilatı reisi Larokun adı, avantürye, avanturacı, dalkavuk, Yunus Emrenin pabuçları, fırıldak, ve bilhassa Mistik kelimelerini kullanmak ateşle oynamak gibi bir şey oldu.Eğer bu kelimelerden herhangi birini kullanacak olsanız, biraz daha ileri gidip mesela, kokainle Larok ve fırıldak sözlerini bir araya getirseniz hemen üstatlardan biri, ana avrat söverek haykırıyor : --- Vay! Beni kastetmiş yine! Vay! Ödlek! Vay hayasız! Açıktan açığa adımı yazacak yerde ima ve kinaye ile lakabımı söylemiş! Vay mahalle çocuğu vay!Şaşarsınız! Kokain, Larok ve Fırıldak sözlerini niçin ille bunlar benim diye yalnız o kendi üstüne alınıyor? Bu vasıfları ondan başka taşıyan yok mu?Fakat bu suallere cevap bulmadan başka bir üstat daha çıkar ortaya ve o da dert yanmaya başlar : --- Yalnız, kokain, Larok, fırıldak dememiş, mistik de demiş. Bu sözleri onun için değil, benim için yazmış.Yine şaşarsınız. Fakat artık bu şaşmanızın içinde bir memnun... tümünü göster


Değerlendirmeler

değerlendirme
Filtrelere göre değerlendirme bulunamadı

Baskı Bilgileri



ISBN
97897508404X

Etiketler: makale

Benzer Kitaplar

Şu An Okuyanlar

Şu anda kimse okumuyor.

Okumuşlar

imgelemge
1 kişi

Okumak İsteyenler

supertrampt
1 kişi

Takas Verenler

Takas veren bulunamadı.
Puan : hepsi | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Değerlendirme Zamanı: en yeni | en eski