Dostoyevski Poetikasının Sorunları

Edebiyat kuramcısı ve düşünür Mihail Bahtin, büyük Rus yazar Dostoyevskiyi, yalınkat bir ideolojik içerik çözümlemesi yaparak değil, biçimsel açıdan, dünya edebiyatına getirdiği devrim boyutundaki sanatsal yeniliğin ne olduğu açısından ele alıyor. Dostoyevskinin yepyeni, çoksesli bir sanatsal düşünme tarzı yarattığını ileri sürüyor.Bahtin, insanın daha en baştan çok-dilli olduğu, ancak bu diller, bu sesler arasındaki bitimsiz diyalog içerisinde bir bilinç sahibi olabildiği öncülünden yola çıkar. Bahtine göre çokseslilik, birlikte diyalojik hayatlar sürüyor olmamız hem hayatın bir gerçeğidir, hem de sonsuzca aranması gereken bir değerdir... Hayatın bu bünyevi çoksesliliğine hakkını verebilen tek büyük edebi biçim de romandır. Bahtin çoksesli idealin bütün romancılar arasında yalnızca Dostoyevski tarafından gerçekleştirildiğini, olgun bir sanat formu haline getirildiğini söyler.Yarattığı karakterlerin seslerini kendi monolojik denetimine tabi kılarak onların bilinçlerini nesneleştiren ve son sözü kendisi söyleyen geleneksel romancıların tersine, Dostoyevski sessiz köleler yaratmaz, yaratıcılarının yanında durabilen, onunla aynı görüşü paylaşmamaya muktedir olan, hatta ona karşı gelebilen özgür insanlar yaratır, der Bahtin.Sadece bir eleştiri metni değil, insanı son derece özgün, diyalojik bir ahlak anlayışı üzerinde düşünmeye kışkırtan heyecan verici bir çağrı da bu kitap aynı zamanda. Dostoyevski gibi okurunu sürekli en temel meseleler hakkında düşünmeye zorlayan müthiş bir romancıya da böyle bir eleştirmen yakışırdı.

Edebiyat kuramcısı ve düşünür Mihail Bahtin, büyük Rus yazar Dostoyevskiyi, yalınkat bir ideolojik içerik çözümlemesi yaparak değil, biçimsel açıdan, dünya edebiyatına getirdiği devrim boyutundaki sanatsal yeniliğin ne olduğu açısından ele alıyor. Dostoyevskinin yepyeni, çoksesli bir sanatsal düşünme tarzı yarattığını ileri sürüyor.Bahtin, insanın daha en baştan çok-dilli olduğu, ancak bu diller, bu sesler arasındaki bitimsiz diyalog içerisinde bir bilinç sahibi olabildiği öncülünden yola çıkar. Bahtine göre çokseslilik, birlikte diyalojik hayatlar sürüyor olmamız hem hayatın bir gerçeğidir, hem de sonsuzca aranması gereken bir değerdir... Hayatın bu bünyevi çoksesliliğine hakkını verebilen tek büyük edebi biçim de romandır. Bahtin çoksesli idealin bütün romancılar arasında yalnızca Dostoyevski tarafından gerçekleştirildiğini, olgun bir sanat formu haline getirildiğini söyler.Yarattığı karakterlerin seslerini kendi monolojik denetimine tabi kılarak onların bilinçlerini nesneleştiren ve son sözü kendisi söyleyen geleneksel romancıların tersine, Dostoyevski sessiz köleler yaratmaz, yaratıcılarının yanında durabilen, onunla aynı görüşü paylaşmamaya muktedir olan, hatta ona karşı gelebilen özgür insanlar yaratır, der Bahtin.Sadece bir eleştiri metni değil, insanı son derece özgün, diyalojik bir ahlak anlayışı üzerinde düşünmeye kışkırtan heyecan verici bir çağrı da bu kitap aynı zamanda. Dostoyevski gibi okurunu sürekli en temel meseleler hakkında düşünmeye zorlayan müthiş bir ro... tümünü göster


Değerlendirmeler

değerlendirme
10 puan

Edebiyat eleştirisine yeni bir boyut getiren bu alanda tarih değiştiren bir kitap. Dostoyevski'nin yapıtlarına tekrar bakmak isteyenler için ideal...


Baskı Bilgileri



ISBN
9753424825

Etiketler: eleştiri-kuram

Benzer Kitaplar

Şu An Okuyanlar

Şu anda kimse okumuyor.

Okumuşlar

harun bilalante birkulp
3 kişi

Okumak İsteyenler

Metafor inci16 ilaydasahbaz misterred
4 kişi

Takas Verenler

Takas veren bulunamadı.
Puan : hepsi | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Değerlendirme Zamanı: en yeni | en eski